Aangename Spanning

Passagiers / Achterblijvers
Een zoon gaat op zoek naar zijn stilgevallen moeder, een ambitieuze regisseur kijkt gespannen toe hoe haar debuutfilm wordt ontvangen, een jongen zoekt een vage studievriend op in broeierig Philadelphia. De personages in dit werk verlaten hun vertrouwde omgeving en proberen grip te krijgen op de buitenwereld. Ze hebben de neiging zich af te zonderen en zijn zich daar op een vaak pijnlijk geestige manier van bewust. Tegelijk willen ze niets liever dan meedoen, zodat het leven zelf niet door hun vingers glipt.

Passagiers / Achterblijvers is momenteel het kwartaalboek op BoekMeter (als je deze site nog niet kent, het is een heel gezellig en knus forum waar bijna uitsluitend over literatuur gepraat wordt) en ik was erg te spreken over Condities (2020), ook geschreven door Thomas Heerma van Voss. Bovendien had ik wel weer eens zin in een verhalenbundel. Alleen maar goede redenen dus om me te wagen aan dit boek.

De hoofdrolspelers in de verhalen van Heerma van Voss zijn allemaal voorzichtige, introverte mensen die zichzelf vooral ergens in de achtergrond plaatsen en om wat voor reden dan ook weinig ruimte innemen ten opzichte van de andere karakters in de verhalen. Zo is er Victor die op bezoek gaat bij een vriend in de Verenigde Staten. De vriend praat honderduit over hoe geweldig zijn leven is, terwijl Victor zich vooral zorgen maakt om zijn vriendin in Nederland. Grappig en wrang aan dit verhaal is dat uiteindelijk blijkt dat beide heren geen idee hebben van wat hun vriendinnen daadwerkelijk bezighoudt.

Kloof

In een ander verhaal krijgt Roy de hoofdrol, wiens drukke broer enorm succesvol is in het buitenland, terwijl hij zelf de rustigere, meer ingetogen en voorzichtigere is van de twee. Samen zitten ze in een huisje in Kazachstan, wachtend op het moment dat ze voor het eerst van dichtbij een raketlancering zullen gaan zien. Genoeg reden zou je zeggen voor de twee broers om nader tot elkaar te komen, maar de kloof tussen de twee wordt met de minuut groter.

Verder is er nog een man die de eenzaamheid van zich af probeert te lezen met een achtergelaten vriendenboekje, een regisseur die haar film in première ziet gaan, een jongeman die paniek veroorzaakt op De Dam en een man die zijn ouders en de ingewikkelde relatie tussen de twee probeert te begrijpen. Allen leven ze op een bepaalde manier in een isolement en het is Heerma van Voss gegeven om dit heel krachtig over te brengen en invoelbaar te maken voor de lezer.

Direct

Dat komt mede door de directe stijl die de auteur hanteert. Er zijn tal van mooie zinnen te vinden in zijn boeken, maar hij doet niet aan mooischrijverij of moeilijkdoenerij. Het maakt dat de zinnen met (ogenschijnlijk) speels gemak over het papier heen vloeien, wat het zeer prettig leesbaar maakt en waarmee de belevingswereld van de karakters ook heel direct toegankelijk wordt. Wat bovendien een groot pluspunt is, is dat hij de lezer regelmatig op het verkeerde been zet, weet te verrassen en weet uit te dagen waardoor er een aangename spanning in zijn verhalen sluipt.

Een goed boek dus, en voor een verhalenbundel ook eigenlijk heel constant qua kwaliteit. Het enige verhaal dat me ervan weerhoudt om een écht hoog cijfer te geven, is het verhaal over de regisseur. Bij dit verhaal draait alles om de plottwist, maar deze komt niet helemaal aan, omdat de aanloop ernaartoe vooral overkomt als een reeks oninteressante filmfeitjes die niet echt ter zake doen (en dat zeg ik als groot liefhebber van film en filmfeitjes!). Het verhaal leunt wat te veel op die ene twist en heeft verder weinig te bieden.

Indruk

Maar verder is dit echt wel een goede bundel en maak ik bij dezen de afspraak met mezelf om nieuw werk van Thomas Heerma van Voss beter in de gaten te houden. Deze was, ondanks dat ik erg te spreken was over Condities, volledig langs me heen gegaan. Gelukkig maar dat er nog leden van BoekMeter zijn die de boel beter in de gaten houden dan ik. Ik kijk uit naar nieuw werk van deze schrijver die nu al twee keer indruk heeft weten te maken.