Magisch

Harry Potter en de Steen der Wijzen
Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap. Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woest figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn ouders werkelijk waren. Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9¾ belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. Daar leert hij dat niet alle tovenaars even goed zijn.

Fantasy heeft me nooit echt getrokken, als kind ook al niet. Het leek me lange tijd best wel kinderachtig, zo’n vlucht naar werelden die niet bestaan. Maar toch, eigenlijk toen ik weer, na een lange pauze, begon met lezen en me wat meer begon te verdiepen in nieuw uitgekomen boeken, kwam ik best een aantal titels tegen die mijn interesse wekten. En toch lukte het me niet om ook daadwerkelijk een eerste stap over die drempel te zetten.

Daar moest nu dan toch eindelijk eens verandering in komen, vond ik toen ik mijn leesplanning voor 2021 maakte. Ik zal de ene maand proberen fantasy te lezen, de andere maand science-fiction. In deze rubriek houd ik je op de hoogte van mijn eerste stapjes binnen dit genre.

Mijn eerste stapje in de wereld van Fantasy moest een grote klassieker zijn, vond ik. En welk boek is er dan beter geschikt dan het eerste deel uit de Harry Potter reeks? Ja, ik had wel al ooit alle films gezien, maar dat was allemaal in zo’n benevelde staat gebeurd dat ik daar dus werkelijk waar niks meer van wist. Het lezen van Harry Potter en de Steen der Wijzen voelde voor mij daarom ook als een eerste kennismaking.

Ik noem hier nu wel de Nederlandse titel, maar eigenlijk luisterde ik naar de Engelstalige versie, voorgelezen door Stephen Fry. Dat was een heel goede keuze, want Fry is een meestervoorlezer. Hij weet je helemaal in die tovenaarswereld mee te trekken.

Enorm slim geschreven

Ik heb vooral genoten van de eerste helft van het boek, van alle middelen die Rowling hanteert om de lezer aan Harry Potter te binden en kennis te laten maken met een vreemde, magische wereld. De introductie van de verschillende personages waar je al meteen binding mee hebt of waar je al direct een hekel aan hebt, de magische fenomenen die beantwoorden aan de wensen van ieder kind, echt, dit boek zit zo ontzettend slim in elkaar. Hier zat voor mij het grootste deel van het plezier in.

De tweede helft is vooral gericht op spanning en mysterie. Het hele ding met de steen der wijzen komt langs, er moet omgegaan worden met trollen en enge honden en enge figuren als Snape en Voldemort moeten verslagen worden. Zeker, dit deel is ook hartstikke vermakelijk, maar ik had persoonlijk toch meer met de lange introductie.

Bij het tweede deel vond ik het vooral jammer dat dit me als kind niet aangetrokken heeft. Want als ik dit had gelezen toen het uitkwam, had ik het denk ik toch redelijk geniaal gevonden. Nu ik het zo voor de eerste keer las, kwam de mysterie en de actie een beetje kinderlijk over. Helemaal niet erg natuurlijk, ik ben met mijn 31 jaar ook niet het beoogde publiek. Vond het uiteindelijk ook nog steeds heel erg genietbaar. Maar echt, als achtjarige had ik dit zo spannend gevonden!

Conclusie

Ik heb me zo enorm vermaakt met dit eerste deel uit de reeks. Het is zo knap hoe Rowling dit boek aantrekkelijk heeft gemaakt voor alle leeftijden. Je leeft vanaf het eerste moment mee met Harry Potter en ontdekt tegelijk met hem de wonderlijke wereld van Hogwarts. Er zit spanning en sensatie in het verhaal, maar ook de vele kleine grapjes maken dit boek enorm onderhoudend.

Ik verwacht eigenlijk nog wel meer van de volgende delen en ben sowieso van plan om verder te luisteren. Het zal wel een paar jaar duren voordat ik alles gehoord heb, maar ik kijk zeker uit naar de rest. Het eerste stapje in de wereld van fantasy literatuur is me erg goed bevallen!