Thomas Ligotti – Teatro Grottesco (2006)

Horror, ik vind het een heerlijk genre, in film, maar zeker ook in boeken heb ik recentelijk ontdekt. Nu moet ik toegeven dat de meeste horror – hoe vermakelijk ook – vrij oppervlakkig is, en eerder raakt aan alledaagse vormen van vrees in plaats van dat het een diepe existentiële angst blootlegt. Het is juist die existentiële angst waar ik graag mee geconfronteerd word.

Lees verder

Ursula K. Le Guin – The Lathe of Heaven (1971)

Ursula K. Le Guin heeft voor mij al bewezen één van de interessantste fantasy- en sci-fi-auteurs van haar tijd te zijn. Haar verhalen hebben altijd een filosofische dimensie en zitten tegelijkertijd ook op verhaaltechnisch niveau heel erg goed in elkaar. Dat geldt allemaal ook voor The Lathe of Heaven, een boek dat zich tussen mijn science-fictionfavorieten nestelt.

Lees verder

N.K. Jemisin – The Stone Sky (2017)

Het lukte de laatste maanden niet zo met lezen. Ik ben misschien wel in tien boeken begonnen, die ik allemaal weer neerlegde omdat iets in die verhalen me niet aanstond. En als ik dan eens een boek uit las, dan voelde ik geen enkele behoefte om mijn ervaringen te delen met de wereld. Ik zat een beetje vast dus, maar sinds een paar weken heb ik het leesplezier weer teruggevonden.

Lees verder

Jon Fosse – A New Name: Septology VI-VII (2021)

De twee andere boeken uit Jon Fosses septologie kwamen hier ook al langs en natuurlijk moest ik ook dat laatste boek lezen. Ik las wederom de Engelse vertaling door Damion Searls en weer werd ik direct gegrepen door deze meanderende zin van enkele honderden pagina’s die ons een inkijkje geeft in de binnenwereld van een ouder wordende kunstschilder.

Lees verder

Junichiro Tanizaki – Stille Sneeuwval (1948)

Eerder besprak ik Dagboek van een Oude Dwaas van Junichiro Tanizaki. Die beviel me uitstekend, maar zijn hoofdwerk is toch echt Stille Sneeuwval uit 1948 (dit is het jaar waarin de drie delen voor het eerst gebundeld verschenen, de afzonderlijke delen kwamen al eerder uit), een redelijk omvangrijke familiekroniek over vier zussen uit een vermogende familie.

Lees verder

Mary Shelley – Frankenstein (1818)

Sinds ik een paar jaar geleden Frankissstein van Jeanette Winterson las, stond Frankenstein al op mijn leeslijst. Frankissstein is een fantastische roman over posthumanisme en Mary Shelleys schrijven van Frankenstein is een van de verhaallijnen in de roman. Frankenstein is een verhaal dat heel erg tot de verbeelding spreekt, dat enorm veel invloed heeft gehad op de kunstuitingen die erna kwamen, zelfs tweehonderd jaar later nog.

Lees verder

James Baldwin – Another Country (1962) Soundtrack

Het was even geleden dat een roman me dusdanig prikkelde dat ik zin had om er een leessoundtrack bij te schrijven. Het boek speelt zich af in New York, begin zestiger jaren en een jazzdrummer en een jazzzangeres behoren tot de hoofdpersonages. Ik heb de bijna 500 pagina’s van Another Country verslonden terwijl ik naar jazz luisterde.

Lees verder

Krachtige Vrouw

Veel dank aan uitgeverij ISVW voor het recensie-exemplaar. Ik heb nog lang niet alles gelezen van Virginia Woolf, maar ik ben een bewonderaar van de manier waarop deze auteur de lezer deelgenoot maakt van het …

Lees verder

Leesplezier

Veel dank aan Pushkin Press voor het recensie-exemplaar De Joods-Oostenrijkse auteur Joseph Roth was vooral bekend van zijn Radetzkymars (1932), maar zijn oeuvre is omvangrijk en binnen dat oeuvre is Weights and Measures (de Nederlandse …

Lees verder

Stéphane Symons – Dwaallijnen: Ludwig Binswanger en Fernand Deligny over de Menselijke Conditie (2024)

Denken over de menselijke conditie, het is iets waar (onder meer) filosofen en schrijvers maar druk mee zijn. Dat het belangrijk is om je in sommige gevallen bezig te houden met de vraag wat het betekent om mens te zijn, toont Dwaallijnen. Bij psychiaters Ludwig Binswanger en Fernand Deligny wordt namelijk heel erg duidelijk hoe hun denken over het mens-zijn invloed heeft op hoe ze hun beroep uitoefenen.

Lees verder

Lieven Vandekerckhove – Koorddansen (2024)

Een goed kort verhaal moet in principe op zichzelf kunnen staan, en heeft niet per se de context van een verhalenbundel nodig om op waardering te kunnen rekenen. Dat een verhalenbundel echter vaak ook veel meer is dan slechts een som der delen, bewijst Koorddansen van Lieven Vandekerckhove. In deze bundel kortverhalen en cursiefjes tillen dwarsverbanden en terugkerende motieven en thema’s het geheel naar een hoger niveau.

Lees verder