De laatste jaren wint de Zuid-Koreaanse literatuur aan populariteit in het westen. Engelse en Nederlandse vertalingen zijn steeds beter beschikbaar (bij mijn lokale boekhandel hebben ze inmiddels bijna standaard enkele vertalingen uit het Koreaans op de tafels liggen) en ook de boekenprijzen hebben de Koreaanse literatuur ontdekt. Dit jaar haalden zelfs twee Zuid-Koreaanse auteurs de longlist voor de International Booker Prize. De Engelse vertaling van Liefde in de Grote Stad van Sang Young Park haalde de shortlist net niet, maar Cursed Bunny deed dat wel. Een uitgelezen kans om weer een nieuwe Zuid-Koreaanse auteur te ontdekken dus.
Bora Chung heeft drie romans op haar naam staan en Cursed Bunny is haar derde verhalenbundel. Ook is ze in eigen land bekend als de vertaler van Russische en Poolse werken (ze heeft een PhD in Slavische literatuur). Cursed Bunny zou zomaar eens haar internationale doorbraak kunnen zijn, want de tien verhalen getuigen van een enorme creativiteit en de kunde om veel verschillende genres samen te brengen.
Vloek
In deze tien verhalen speelt een vloek telkens de hoofdrol. Soms gaan de verhalen over de mensen die de vloek bewerkstelligen, maar vaker gaat het over de mensen die de vloek moeten ondergaan. Sommige verhalen zijn duidelijk gesitueerd in onze echte wereld, anderen spelen zich af in verzonnen werelden, of in de toekomst. Soms krijgen horror-elementen de overhand, andere keren ligt de nadruk meer op fantasy of science-fiction.
Al deze ingrediënten – de world-building, het incorporeren van verschillende genres en dat steeds weer op andere manieren – zorgen steeds weer voor een uniek verhaal en maken van Cursed Bunny een ontzettend gevarieerd geheel. Soms is de toon komisch, dan weer enorm duister en de bundel kent bovendien best een aantal momenten die de lezer verwonderen of raken. Bora Chung weet iedere keer weer te verrassen door de keuzes die ze maakt en juist de diversiteit die ze laat zien maakt dat ik kan zeggen dat dit één van de betere verhalenbundels is die ik gelezen heb.
Diversiteit
Er is misschien één verhaal dat ik wat minder vond, dat is het verhaal van de verhuizing door een echtpaar en het kleine meisje in de kelder, maar verder staat deze bundel vol met verhalen die de lezer nog lang bij blijven. Het verhaal van de dubbelganger die uit de wc komt is memorabel omdat het enorm bizar en grappig is, terwijl het tegelijkertijd ook de standaarden waar vrouwen aan moeten voldoen ter discussie stelt; het titelverhaal blijft bij omdat het zo ontzettend duister is en toont wat hebzucht met mensen kan doen en het langste verhaal uit de bundel is zo goed, omdat de opbouw van het verhaal fantastisch is (uitgangspunt: een jongen wordt gevangen gehouden in een grot maar weet te ontsnappen), omdat de fantasy-elementen heel goed verzonnen zijn en de ontknoping bijzonder tragisch te noemen is.
Ondanks de grote diversiteit zijn er best wat terugkerende thema’s te destilleren uit de tien verhalen. Kapitalisme (en de daarmee gepaarde hebzucht), het patriarchaat, onderdrukking, of eigenlijk alle negatieve uitwassen van moderne samenleving, krijgen wel in meerdere of mindere mate een rol in de verhalen. De soms compleet bizarre situaties die Chung schetst zijn daarom niet alleen maar lege (doch vermakelijke) hulzen. Ze probeert ook heel duidelijk te laten zien waar het verkeerd loopt in intermenselijke relaties en moderne maatschappijen.
Anticipatie
Het lezen van Cursed Bunny slingert je op allerlei manieren, telkens weer, allerlei kanten op. Iedere keer is het weer jammer als een verhaal is afgelopen, maar tegelijkertijd voel je een enorme anticipatie voor het moois waar Chung ongetwijfeld met het volgende verhaal weer mee op de proppen zal komen. Echt een uitstekende bundel met enkele verhalen die me weken na lezen ervan nog steeds bezighouden. Weer een enorm talentvolle Zuid-Koreaanse auteur die we in de gaten dienen te houden!
Bundel van tien verhalen die de grenzen tussen magisch realisme, horror en fantasy danig laten vervagen. Het titelverhaal gaat over een kleinzoon, de hoofdpersoon, en een grootvader uit een familie die van generatie op generatie vloeken maakt.