Videorecensie #26

Het levensverhaal van Thomas Sutpen wordt verteld door vier verschillende vertellers. Thomas Sutpen arriveert in 1833 in Jefferson, Mississippi. Hij is een enigmatische figuur die nooit veel onthult over zijn verleden of zijn redenen om Jefferson als nieuwe woonplaats te kiezen. Hij komt met een groep “wilde” slaven (waarschijnlijk uit Haïti), een Franse architect en bouwgereedschappen. De geruchten bouwen zich op rond de mysterieuze Sutpen. Twee jaar later is zijn plantage voltooid, maar leeg. Maar op een gegeven moment wordt zijn relatie met de gemeenschap beter. Dan vraagt hij tot ieders verrassing Ellen Coldfield ten huwelijk…

Ik gebruik het boek 1001 books you must read before you die wel eens om inspiratie uit op te doen en Absalom, Absalom! is een boek dat ik door dit naslagwerk ben gaan lezen. Ik had van tevoren al gehoord dat dit een vrij complex werk was, dus ik was een klein beetje bang, maar deze roman is alle moeite meer dan waard.

Vond het zowel wat betreft schrijfstijl, compositie en thematiek een erg indrukwekkend boek. Dit is echt een boek om te slowreaden en waarbij het waardevol is om na ieder hoofdstuk even opnieuw de balans op te maken. Het verhaal wordt namelijk door verschillende personen, in flarden verteld en ieder hoofdstuk krijg je stukje bij beetje een beter beeld van Sutpens levensverhaal.

In mijn videorecensie heb ik het verder nog over de interpretatie en thematiek van het boek. In mijn videorecensie zeg ik trouwens heel fout dat dit boek uit 1932 komt, maar dat moet natuurlijk 1936 zijn. Dat had ik even verkeerd in mijn hoofd en geen tijd en zin meer om dat te veranderen.