Marieke Lucas Rijneveld – Mijn Lieve Gunsteling (2020) Soundtrack

Niet Normaal Fantastisch

Mijn Lieve Gunsteling
'Mijn lieve gunsteling' vertelt het verhaal van de veearts en zijn ‘uitverkorene’, de dochter van een veehouder, die tijdens een hete zomer toenadering tot elkaar zoeken. Hij wil ontsnappen aan zijn jeugdtrauma’s en eenzaamheid en zij heeft de voorkeur voor een fantasiewereld. Gedurende de zomer ontwikkelen ze een obsessieve fascinatie voor elkaar die zo ver gaat dat grenzen overschreden worden.

Gezien het onderwerp kun je het je moeilijk voorstellen, maar ik heb met volle teugen genoten van Mijn Lieve Gunsteling. De nieuwe roman van Marieke Lucas Rijneveld is weerzinwekkend in het gekozen onderwerp, maar het is niet normaal fantastisch geschreven. De zinnen zijn stuk voor stuk zo mooi en meeslepend geschreven dat je af en toe bijna vergeet dat het hier gaat om een soort van liefdesbrief van een 49-jarige man aan een 14-jarig meisje.

In mijn videorecensie vertel ik meer over de roman. Voor de leessoundtrack heb ik dit keer niet voor vier albums, maar voor vier liedjes gekozen die over hetzelfde onderwerp gaan. Deze liedjes zijn stuk voor stuk schitterend, maar ze pakken het thema, namelijk seksuele relatie tussen kind en veel oudere vrouw/man allemaal op een andere manier aan.

Xiu Xiu – Sad Pony Guerrilla Girl (2001)

Tijdens het lezen van MIjn Lieve Gunsteling heb ik enorm veel naar Xiu Xiu geluisterd. De muziek van Xiu Xiu is net zo expliciet, beklemmend, ongemakkelijk en verontrustend als de roman van Rijneveld. Niet alleen wat betreft tekstuele thema’s (zelfmoord, alle denkbare vormen van (seksueel) geweld, verstoorde (familie)relaties) probeert de band de grenzen op te zoeken. Muzikaal worden ook alle registers opengetrokken om het geheel allemaal zo ongemakkelijk mogelijk te maken. En dan is er nog de zang van Jamie Stewart. Fluisteren, praten, zingen, schreeuwen, gillen, en ja, soms gebeurt dat allemaal in een en hetzelfde nummer.

Het is een van mijn favoriete bands, maar voor ieders geestesgesteldheid kan ik enorm aanraden om er niet te veel naar te luisteren. Dit nummer ‘Sad Pony Guerrilla Girl’ gaat over een relatie tussen een meisje en een veel ouder iemand. Wat opvalt aan dit nummer is dat gender-identiteit hier ook een rol in speelt, net zoals in Mijn Lieve Gunsteling. Verder raad ik je vooral aan om het nummer te luisteren, want qua sfeer vind ik het toch wel minstens zo huiveringwekkend als het boek.

Wave me out on the steps / Dress me up like a boy / You said I am your secret love / You say I better be quiet, but I wanna tell the whole world.

Jamie Stewart, Xiu Xiu

Xiu Xiu – Sad Pony Guerrilla Girl

The Smiths – The Hand that Rocks the Cradle (1984)

Haaa, eindelijk is het moment daar dat ik muziek kan kiezen van mijn favoriete band. Al sinds mijn vijftiende zijn zanger en (geniaal) tekstschrijver Morrissey en gitarist Johnny Marr mijn muzikale helden. Wat mij betreft de beste popmuziek ooit.

Dit is het enige nummer in dit rijtje dat helemaal vanuit het perspectief van de volwassene geschreven is en vertoont best wel wat overeenkomsten met de veearts uit de roman, ook wat betreft de lyrische schrijfstijl. De verteller hier valt ook voor de onschuld van het kind en wil boven alles dat het kind van hem is en van niemand anders.

And when darkness lifts and the room is bright / I’ll still be by your side / For you are all that matters / And I’ll love you to till the day I die / There never need be longing in your eyes / As long as the hand that rocks the cradle is mine / Ceiling shadows shimmy by / And when the wardrobe towers like a beast of prey / There’s sadness in your beautiful eyes / Oh, your untouched, unsoiled, wondrous eyes / My life down I shall lie / Should restless spirits try / To play tricks on your sacred mind

Morrissey – the smiths

The Smiths – The Hand that Rocks the Cradle

Patrick Wolf – The Childcatcher (2003)

Na een wat toegankelijker popliedje weer een nummer dat een stuk heftiger is. Dit liedje gaat over Patrick Wolfs eigen ervaringen. Toen hij veertien was had hij een seksuele relatie met een veel oudere man. Het nummer wisselt steeds van perspectief en met ieder perspectief zingt Wolf met een ander stemmetje. De overstuurde elektronica draagt bij aan de compleet opgefokte sfeer die het nummer uitstraalt.

Vooral het stuk dat Wolf vanuit het perspectief van de oudere man zingt komt wel binnen. Wolf windt er geen doekjes om en je hoeft niet te raden hoe Wolf terugkijkt op deze ervaring. Erg dapper nummer dat op mij nog steeds superveel indruk maakt, en dat terwijl ik het al mijn halve leven ken.

Well I’ve got no time for victims and I don’t think it was all that bad / And if you can’t run to save yourself well then you deserve to be had / This is the age of constipation, this is the age of martyrdom / I think you even enjoyed it, I think I even saw you come

patrick wolf

Patrick Wolf – The Childcatcher

Perfume Genius – Mr. Peterson (2010)

Dit nummer is weer een stuk toegankelijker. Mike Hadreas, de persoon achter Perfume Genius, maakt op mij de meeste indruk als hij met zo min mogelijk middelen breekbare liedjes schrijft. Dit is er een van. Het liedje gaat over een leraar die Hadreas had met wie hij wiet rookte in het geheim en die zelfmoord pleegde toen Hadreas zestien was. Er zitten echter ook een aantal toespelingen in het nummer op een meer seksuele relatie.

Uit dit nummer blijkt dat Hadreas nog steeds niet weet wat hij van die man moet vinden. Dat hij niet alleen maar negatieve herinneringen heeft aan de man zorgt er ook voor dat dit liedje uit de lijst de minste weerstand opwekt. Ik moet bij dit liedje ook altijd denken aan de supermooie film A Single Man. Krijg je niet alleen muziektips, maar zelfs ook een filmtip van me.

My work came back from class / With notes attached / Of a place and time / Or how my body kept him up at night / He let me smoke weed in his truck / If I could convince him I loved him enough

mike hadreas, perfume genius

Mijn Lieve Gunsteling vond ik heel erg fantastisch en deze nummers versterkten het gevoel dat ik kreeg bij het lezen van de roman (weerzin, ongemak, beklemming, je kent het allemaal wel). Dit wordt absoluut mijn nummer één van 2020 en ik acht de kans niet gering dat dit boek uiteindelijk hoog in mijn toplijst aller tijden zal staan.